پشت صحنه تولید, دسته‌بندی نشده

آشنایی با ابزار آلات نجاری

میز رزینی میزناهارخوری
  • در این مقاله می خواهیم در باره نکات مهم موقع خرید ابزار آلات نجاری صحبت کنیم.مهم ترین موضوع این است که در این حرفه و شغل ابزارهای بسیار زیاد و کاربردی وجود دارد و شاهد تنوع بالای ابزارهای نجاری هستیم.به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای خرید ابزار ابتدا به سراغ ضروری ترین ها در این شغل بروید و پس از شروع کار به سراغ خرید دیگر ابزار آلات بروید این کار باعث میشود در ابتدای کار مقداری در هزینه ها صرفه جویی کنید.
  • این موضوع مهم را هم بدانید که شرکت های زیادی در حوزه تولید ابزار آلات نجاری فعالیت می کنند اما اگر شما محصول با کیفیت و درجه یک می خواهید باید به سراغ معتبر ترین ها در این حوزه بروید و از شرکت های معتبر و مشهور ابزارهای لازم خود را خریداری کنید.
  • به دلیل تنوع بالای ابزار های نجاری در اینجا به چند مورد از ابزارهای مهم اشاره می شود و توضیح مختصری درباره ان ها به شما دوستان ارائه میشود

اره نواری یا اره فلکه

اره نواری قطعا یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین ابزارهای یک کارگاه نجاری است.کاربرد اصلی اره نواری یا اره فلکه برش تنه درخت یا الوار های بسیار بزرگ است.با این اره برش های بزرگ و سخت به راحتی انجام می شود. این اره ها انواع مختلفی دارند اره نواری 60 و اره فلکه 80 گزینه مناسبی هستند اما اگر برش کوچکتر دارید از اره 40 هم می توان استفاده کرد

دستگاه رنده میزی

دستگاه رنده میزی نجاری یکی از اصلی ترین دستگاه های مورد استفاده در کارگاه های نجاری و کارخانه های صنعت چوب است. تخته چوبی برای اینکه آماده برش کاری شود باید در مرحله ابتدایی، با استفاده از دستگاه رنده میزی حداقل دو طرف از چهار طرف آن رندیده شود تا برای استفاده در دستگاه‌هایی مانند گندگی یا اره نواری آماده شود.اگر چوب را به اصطلاح ((یک رو، یک نر)) نکنید، در هنگام برش با اره نواری با مشکل مواجه خواهید شد و برش یکنواختی نخواهید داشت. یکی از علت های برش کج در اره فلکه، همین رنده نشدن درست تخته چوبی است.

اره میزی

ره رومیزی یکی از وسایل اصلی در هر کارگاه نجاری و چوب‌بری است که برای ایجاد برش‌هایی با شکل‌های مختلف بر روی قطعاتی با ضخامت‌های متفاوت استفاده می‌شود.

هنگام کار با اره به نکات زیر توجه کنید:

  • _ از محکم بودن اره و تیغه مطمئن شده و بررسی کنید که فضای کافی برای حرکت دارید. همه ابزارها و موانع اطراف ابزار را جابه‌جا کنید تا با تسلط کافی کار را پیش ببرید.
  • اره باید کاملا مسطح بوده و بیشتر از 0.01 اینچ انحراف نداشته باشد
  • _ تیغه اره باید کاملا تیز بوده و در سر جای خود محکم شده باشد تا در صورت تماس با قطعه مشکلی برای آن پیش نیاید.
  • _ گارد حفاظتی تیغه را در اطراف آن قرار دهید تا انگشتان و دستان شما از تماس با تیغه در امان باشند.
  • _ گیره و جداکننده‌ها را بر روی ابزار قرار دهید تا از ضربه‌ها و لگدزنی آن در امان باشید.
  • _ تخته‌های کار باید حتما مسطح باشند؛ سطوح ناهموار کنترل تخته را مشکل کرده و باعث کاهش دقت برش می‌شود.
  • _ قبل از شروع کار با اره باید محلی را انتخاب کنید که در آن تسلط کافی بر روی قطعه و ابزار داشته و می‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید.
  • _ حتما از محافظ تیغه استفاده کنید تا انگشتان و دستان شما در امان باشند و براده‌های چوب نیز ازنظر تنفسی مشکلی برای شما به وجود نیاورند.
  • بعد از پایان کار هم به نکات زیر توجه کنید:
  • _ بعد از پایان کار حتما اره را از برق جدا کرده و اجازه دهید که تیغه کاملا خنک شود.
  • _ اگر برای مدتی طولانی با ابزار کاری ندارید، تیغه آن را جدا کرده و در محلی مطمئن قرار دهید.
  • _ براده‌های چوب و خاک‌اره‌های اطراف و روی میز دستگاه را به‌طور کامل تمیز کنید تا در برش‌های بعدی در کار شما اختلالی به وجود نیاورند.
  • _ دستگاه را روغن‌کاری کرده و محکم بودن پیچ‌ها و اجزای مختلف آن را بررسی کنید.
  • _ کابل دستگاه را جمع کنید تا در زمان راه رفتن در کارگاه یا استفاده از ابزارهای دیگر آسیبی نبیند.

کمپرسور هوا

وظیفه اصلی کمپرسورهای هوا گرفتن هوا از محیط، افزایش فشار آن و تولید نیروی کار بیشتر است. انواع کمپرسورها به دو گروه تقسیم می شوند: کمپرسورهای دینامیکی که وظیفه خود را در افزایش فشار هوای اتمسفر به وسیله نیروی جنبشی انجام می دهند و کمپرسورهای جابجایی مثبت که این فشار هوا را از طریق نیروی مکانیکی افزایش می دهند

فارسی بر

قبل از شروع هر کاری، فارسی‌بر را روی میز در ارتفاع مناسب قرار دهید. برای فارسی‌بر بهترین ارتفاع پیشنهادی 65 تا 75 سانتی‌متر با توجه با اندازه قد شما هست.

قبل از روشن کردن دستگاه تیغه و عاج های آن را معاینه کنید تا ترک نداشته باشند. گارد تیغ و سلامت سیم برق دستگاه را بررسی چشمی داشته باشید.

حتماً و قبل از برش اصلی یک برش فرضی با فارسی‌بر خاموش انجام دهید. در واقع ادای بریدن را در بیاورید! این کار علاوه بر فهمیدن زاویه درست دست گرفتن قطعه کار باعث جلوگیری از برخورد احتمالی تیغه فارسی‌بر با گارد و کفی و یا گیره فارسی‌بر می‌شود.

جازه دهید فارسی‌بر پس از استارت دور بگیرد و پس از آن تیغه را با چوب درگیر کنید. به دور رسیدن فارسی‌بر بین 3 تا 5 ثانیه طول می‌کشد و از صدای فارسی‌بر می‌توانید متوجه به دور رسیدن فارسی‌بر شوید

ین اشتباه مکرراً توسط آماتورها تکرار می‌شود. در کاربری فارسی‌بر دست راست روی شسی روشن و خاموش دستگاه و دست چپ را روی قطعه کار یا جایی خارج از محدوده خطرناک صفحه فارسی‌بر قرار دهید.به هیچ عنوان دست‌ها را به صورت ضربدری و در مسیر برش فارسی‌بر قرار ندهید.

عمود بر

اره عمود بر یکی از ابزارهای ساده و پرکاربرد در صنعت چوب است که برای انجام برش های متنوع مستقیم و منحنی مورداستفاده قرارمیگیرد. اره عمودبر برای برش سطوح بلند یا قطر زیاد استفاده نمی‌شود و عمدتاً برای برش قطعه کارهای چوبی با ضخامت کم و ایجاد برش‌های خاص به کار برده می‌شود. این نوع اره توانایی برش‌های زاویه‌ای با زاویه ۴۵ درجه را دارد.

میخکوب بادی

  • میخکوب ها دستگاه ‌هایی هستند که جهت قرار دادن انواع میخ در چوب یا مواد دیگر مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
  • _ میخکوب بادی تنوع بسیار بالایی دارد.
  • _ استفاده از میخکوب های بادی برای کاربران مقرون به صرفه است.
  • _ میخکوب های بادی ابزارهایی کم هزینه و قدرتمند هستند.
  • _ استهلاک میخکوب های بادی در مدت طولانی تری اتفاق می ‌افتد.
  • _ میخکوب های بادی برای محیط های کارگاهی مناسبند

منگنه کوب بادی

ابزاری است که از آن در کارهای ساخت و ساز استفاده می‌شود. این ابزار شباهت زیادی به اسلحه داشته و ماشه و خشاب دارد. نیروی لازم برای انجام کار در منگنه کوب بادی از طریق هوای فشرده تامین می‌شود و از این طریق منگنه‌ها را با دقت، سرعت و قدرت بالا درون چوب فرو می‌کند.منگنه کوب بادی در مقایسه با منگنه کوب برقی عملکرد بهتری دارد و این به دلیل زمان کم و سرعت بالای انجام کار توسط آن است.

اره دیسکی

اره دیسکی یا اره گرد بر یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مهم درزمینهٔ برش‌کاری است. این اره از تیغه‌های گرد بهره می‌برد و قابلیت برش‌کاری در عمق‌های مختلف را به همراه دارد.وسیله ای است که با ساختار خود، می تواند پیچیده ترین، سخت ترین و مقاوم ترین ابزار ها و لوازم را برش دهد. پرتابل (قابل‌حمل) بودن ویژگی بارز این دستگاه است.

دریل

دریل یکی از پر استفاده ترین ابزار آلات کارگاهی است. این ابزار مفید هم در مصارف خانگی به کار برده می شود هم در کارگاه های کوچک و هم در مصارف صنعتی.کداربرد اصلی این ابزار سوراخ کردن با قطر های مختلف می باشد.دو نوع دریل داریم:سه نظام آچاری و سه نظام اتوماتیک

انواع دریل از نظر کاربرد:

ساده الکترونیک:این نوع دریل ها دارای چکش نمی باشند و به صورت ضربه ای عمل نمی کنند و معمولا برای کار با فلز یا چوب به کار برده می شوند و دارای عمر طولانی تری هستند

چکشی:این نوع دریل ها دارای چکش هستند،و به دلیل داشتن چکش و زدن ضربه در پشت مته به هنگام سوراخکاری،مته را با سرعت بالاتری در اجسام سخت مانند سنگ و آجر فرو می برند

اور فرز

اورفرز یا فرز نجاری یکی از ابزارهای برقی قابل حمل بوده و در نجاری و مبل‌سازی از آن استفاده می‌شود. این ابزار از موتور الکتریکی، پایه، دو دستگیره و مته یا ابزار برش تشکیل شده است.موتور اورفرز نسبت به پایه قابل تنظیم بوده و عمق برش به‌وسیله مته‌ای که از پایه بیرون زده، تنظیم می‌شود. یک صفحه مدور با سوراخی در وسط در قسمت پایین پایه برای مته‌ها تعبیه شده و باعث می‌شود سطح حرکت ابزار صاف و یکنواخت و کم‌اصطکاک شود.ابزاری همه‌کاره است که می‌توان از آن در کارهایی مانند مبل‌سازی، کابینت‌سازی و بسیاری از مصارف خانگی استفاده کرد. برش لبه‌های فانتزی برای قفسه‌بندی، ایجاد شیار برای قرارگرفتن شیشه‌ی پنجره در قاب، ساخت اشکال مدور و بیضی با لبه‌های صاف و گوشه‌های گرد روی انواع قطعات کار و میز ناهارخوری و … همگی مثال‌هایی از کاربرد اورفرز هستند

پولیشر

دستگاه پولیشر و یا پولیش یک ابزار برقی محسوب می شود که به عنوان تجهیزات نظافتی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از پولیشر معمولا برای جلا دادن و براق کردن سطوح استفاده می کنند.پولیشر ها با توجه به کارایی و کاربرد هایی که دارند به سه نوع برقی، بادی و شارژی تقسیم می شوند. 

گونیا و کولیس

 کولیس یک ابزار اندازه گیری دستی است که با کمک آن می توانیم میزان طول، عمق و قطر اشیاء و اجسام را اندازه گیری کنیم. این ابزار به طور عموم ظاهری تقریبا شبیه به یک خط کش دارد با این تفاوت که دارای شاخک هایی در بالا و پایین انتهایی آن است و در برخی از انواع نیز دارای عقربه های ساعتی و صفحه دیجیتال است.

برای ساخت وسایلی با زاویه قائمه و ۹۰ درجه باید از انواع گونیا صنعتی استفاده شود و برای انجام این کار، باید گونیا را بر روی قسمت مشخص کار قرار بدهید و اندازه آن را روی قطعه مشخص کنید، بعد برش و فرم دهی را انجام بدهید

مغارو چکش

برای انجام کارهای تزئینی و منبت نیاز به ابزاری است که بتوان لایه برداری های مختلفی را روی چوب انجام داد و ابزار مناسب در این زمینه مغار است.ابزارهای مختلفی برای کارهای نجاری وجود دارد که یکی از کاربردی ترین آنها مغار است که از آن برای کارهای مختلف لایه برداری از روی چوب انجام می شود که داری انواع مختلفی است.

_ مغار منبت کاری: این نوع مغار برای کار های منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

_ مغار تخت: این نوع مغار، جز مغارهایی است که در امور منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این مغار به‌صورت است که یک سمت آن پخ و سمت دیگر آن زاویه‌دار است

_مغار نیم باز: تیغه‌ی این نوع ابزار تخت نبوده و حالت نیمه گرد دارد. از این ابزار در مواردی استفاده می‌شود که دارای انحنای ملایم است.

_مغار گلویی:  مغار گلویی دارای انحنا و خمیدگی است از این مدل در مواردی استفاده می‌شود که انحنای زیادی دارد مثل گل‌های گرد، پیچک‌ها، غنچه‌ها و … . 

_مغار شفره:این مدل مغار دارای نوک تیغه هفتی شکل است.

_مغار مشتی: این مدل دارای دسته کوتاه و ظریف است، نیازی به چکش ندارد و به راحتی با فشار دست می توانید کنده کاری را با این نوع مغار انجام دهید.

_ مغار چاقویی: این نوع از مغار برای کارهای بسیار ظریف استفاده می شود. تیغه این مغار شبیه به چاقو است.

_ مغار خراطی:ارتفاع این مدل مغار ها به نسبت از دیگر مغار ها بیشتر است.. برای استفاده از این مدل مغار، باید آن را روی پایه قرار داده تا بتواند چوب در حال چرخش را برش و فرم دهد. از انواع مغار خراطی می‌توان به نون گاز، پولاد سر کج و پولاد صاف اشاره کرد

_ مغار نجاری قاشقی:این مغار ها به عنوان مغار های ساخت تار شناخته می شوند و برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

بادپاش و شیلنگ

هم ترین موارد استفاده از بادباش می توان به کار در نجاری ها و چوب بری ها اشاره کرد. در ادامه به برخی از مهم ترین کاربرد های باد پاش اشاره می کنیم :

  • کارگاهای نجاری و چوب بری
  • تعمیرگاه های اتومبیل
  • کارخانجات تولیدی
  • تمیز کردن اجزاء اتومبیل نظیر فیلتر هوا
  • باد کردن تایر
  • تعمیرگاه های لوازم برقی
  • کارواش برای خشک کردن

سخن پایانی

در این مقاله تلاشمان را انجام دادیم ابزار های نجاری را با ساده ترین زبان برای شما عزیزان توضیح دهیم.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *