دسته‌بندی نشده, ظروف چوبی

فواید استفاده از ظروف چوبی

چوب از میان تمام متریال موجود در طبیعت یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده انسان در محیط منزل و کار است که با گذشت سال های زیاد از مد نمی افتد و همیشه جذابیت خاص خود را دارد و در چیدمان به سبک های مختلف دکوراسیون کاربرد زیادی دارد.

استفاده از این وسایل چوبی در منزل احتیاج به تجربه یا مهارت خاصی ندارد زیرا چوب از دل طبیعت است و هارمونی خاصی با هر مدل و سبک چیدمان برقرار میکند و در منزل و محیط مورد استفاده روح و انرژی ایجاد می کند.

لوازم چوبی مورد استفاده در منزل یا محیط کار میتواند هر چیزی باشد از یک جا شمعی کوچک گرفته تا مبلمان و سرویس خواب و ظرف و ظروف اشپزی و پذیرایی و اکسسوری های تزئینی و ترکیب های دکوراسیونی داخلی و خارجی منزل. استفاده از چوب و متریال مربوط به چوب بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد.

استفاده از لوازم چوبی فواید بسیار زیادی دارد که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم

ظاهری جذاب و ظریف

ظروف چوبی و لوازم چوبی مورد استفاده ظاهری زیبا و جذابی دارند که جلوه ای زیبا به اشپزخانه و محیط داخلی منزل و محیط کار می بخشند علاوه بر مزایای استفاده از آنها برای سرو غذا یا پخت پز، طراحی خلاقانه و هنرمندانه ای که این ظروف دارند، جلوه زیبایی به آشپزخانه و دکوراسیون می بخشند. علاوه بر موارد گفته شده، وسایل پذیرایی بسیار شیکی برای پذیرایی از مهمان هستند.

قابلیت تجزیه و بازیافت و دوستدار محیط زیست

برای ان دسته از کسانیکه به محیط زیست اهمیت می دهند چوب گزینه بسیار مناسب و عالی می باشد زیرا در طبیعت جایگزین می شود و در صورت رها شدن در طبیعت هیچ اسیب و زیانی به محیط زیست وارد نمی کند و کاملا بازیافت شده و به طبیعت برگردانده میشود. چوب ماده ای پایدار در طبیعت است.

دوام و ماندگاری خوب

اگر به درستی از لوازم چوبی و مبلمان و ظروف و اکسسوری های چوبی مراقبت شود دوام بالا و ماندگاری بسیار طولانی مدت دارند.شکستن و اسیب زدن به این لوازم و ظروف کاری بسیار سخت است.

عایق گرما و حرارت

از لوازم ایمنی که می توان در آشپزخانه استفاده نمود، کفکیر و قاشق چوبی است، اینها در واقع عایق گرما هستند و حرارات را به دستان شخص منتقل نمی کنند. لذا می توان با خیال آسوده با استفاده از آنها آشپزی کردو از از آن لذت برد.

خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی

چوب به دلیل اینکه از دل طبیعت بیرون می آید و هم چنین در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی دارد بنابراین شما با خیالی آسوده می توانید از تخته های چوبی برای خرد کردن انواع میوه ها، سبزیجات و هم چنین از قاشق های چوبی برای سرو غذا استفاده کنید

طبق تحقیقات انجام شده بعضی از چوب ها مانند (کاج و بلوط) خواص باکتری‌کشی دارند. در واقع باکتری ها روی سطوح چوبی رشد نمی کنند و در نهایت با گذشت زمان از بین می روند اما میکروب ها روی  پلاستیک و فلزات زنده می مانند و حتی رشد می کنند.

پس از استفاده از ظروف چوبی، باید آنها را با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی شستشو داد و هرگز نباید آنها را با پارچه تمیز نمود چرا که باکتری های جدیدی ممکن است به سطح آنها وارد شوند.

جلوگیری از ایجاد خط و خش برروی سایر ظروف

ظروف چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. و مدت زمان طولانی در سینک نگذارید. حرارت بسیار زیاد ماشین ظرفشویی و قرار گرفتن طولانی مدت در آب باعث متورم شد‌‌‌ن چوب و ایجاد ترک در سطح آن می شود.
برای شستن ظروف چوبی ابتدا لکه ها و تکه های غذای باقی ماند‌ه روی آن ها را پاک کرد‌ه و سپس با آب ولرم، مایع ظرفشویی ملایم و اسفنج یا برس نرم بشویید.
از مایع ظرفشویی و ابزارهای خشن استفاده نکنید. در پایان ظرف را آبکشی کرده و با یک پارچه نرم خشک کنید.
برای حفظ کیفیت ظرف چوبی بهتر است آن را در محیطی باز قرار دهید تا هوا رطوبت باقی مانده را از آن خارج کند.
پس از خشک شدن ظروف چوبی با حوله، آنها را روی پایه خشک کن قرار دهید. اجازه دهید روی پایه بماند تا کاملا خشک شود.
از قرار داد‌ن ظروف چوبی خشک نشد‌‌ه در کابینت ها خودداری کنید زیرا باعث ایجاد کپک روی آن ها می شود.

چوب، یک ماده بی اثر و غیر واکنشی

چوب یک ماده بی‌اثر و کاملا طبیعی است. ظروف چوبی مانند ظروف فلزی که در غذا واکنش ایجاد میکنند نیستند و در طعم غذا هیچ تغییری ایجاد نمی کنند.در ظروف فلزی طعم فلز در غذای شما باقی می ماند که این طعم ممکن است بر اثر استفاده از ابزار الومینیومی یا فولادی یا مسی ایجاد شود.در ظروف چوبی غذای شما کاملا سالم و عاری از هرگونه سموم است.

کاهش انعکاس و انتقال صدا به دلیل خاصیت عایق صوتی

وجود وسایل چوبی چگالی فضا را افزایش می دهد که می تواند به عایق بندی صدا نیز کمک کند. اجسام سنگین در برابر ارتعاش مقاومت می کنند و این کار انتقال صدا را سخت تر می کند. قفسه ها و مبلمان برای این منظور ایده آل هستند. با چیدمان مناسب مبلمان و وسایل چوبی در اتاق خود، می توانید به طور موثری نویز مزاحم از فضاهای مجاور را بدون صرف هزینه های گزاف کاهش دهید.
توصیه می شود وسایل بزرگ را روی دیوارهایی قرار دهید که بیشترین صدا از آن شنیده می شود. هرچه منطقه مورد نظر بزرگتر باشد، تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین وسایل سنگین‌تر نیز به دلیل تراکم بیشتر مؤثرتر هستند.

کمک به متعادل سازی فضای داخلی خانه با لوازم چوبی

  • استفاده از وسایل چوبی در منزل و محیط کار به دلیل مناسب بودن قیمت و تنوع بالای کحصولات گزینه بسیار مناسبی برای طراحی داخلی هستند. در مکان های شلوغ و پراسترس استفاده از وسایل چوبی علاوه بر قیمت مناسب میتواند ارامش را به محیط برگرداند و تعادل محیط را حفظ کند. در خانه های کوچک با استفاده از ترکیب های متنوع وسایل چوبی میتوان حس ازادی بیشتری به محیط بخشید. نکته مهم دیگر این است که چوب به عنوان یک متریال کاملا طبیعی باعث ایجاد یک محیط طبیعی، خلاقانه و منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی می‌شود‌.

راحت بودن حمل و جا به جایی وسایل چوبی در محیط خانه

بسیاری از افراد هر چند وقت یکبار برای تغییر مدل چیدمان دکوراسیون خود اقدام می‌کنند و این کار را با جا به جایی وسایل انجام می‌دهند. تمام لوازم ساخته شده از چوب دارای وزن متعادل و سبکی هستند. این مزیت باعث می‌شود حمل و جا به جایی آن‌ها در محیط خانه برای افراد راحت باشد.

معایب ظروف چوبی

اکنون، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا ظروف چوبی برای شما مناسب است یا خیر، باید چند نکته منفی را در نظر بگیرید.

غیر قابل استفاده در مایکروویو

متاسفانه نمی توان از چوب در مایکروویو استفاده کرد. اگرچه چوب مانند فلز در مایکروویو جرقه نمی زند، اما حاوی مقدار کمی آب است که باعث گرم شدن مواد می شود. در نهایت با خشک شدن ترک می خورد. با این حال، برای این مشکل راه حلی وجود دارد، مانند استفاده از ظرف دیگری برای گرم کردن غذا.

قابل استفاده نبودن در ماشین ظرفشویی

بشقاب ها و کاسه های چوبی برای شستن در ماشین ظرفشویی مناسب نیستند.
آنها را در یک کاسه آب گرم و صابون بریزید و از برس استفاده کنید. سپس آنها را روی آبکش بگذارید تا خشک شوند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *